Boedapest Pride keert terug na Orbáns nederlaag: Hoop en angst
Boedapest Pride vindt plaats na grote politieke veranderingen in Hongarije. LGBTQ+ mensen voelen hoop, maar veel angst blijft.
Een jaar geleden marcheerden duizenden mensen in Boedapest. Ze riskeerden boetes en gezichtsherkenningscamera's. Ze wilden Viktor Orbán uitdagen. Orbán beperkte jarenlang LGBTQ+ rechten.
Nu vindt Boedapest Pride opnieuw plaats. Dit jaar is alles anders. Hongarije doorliep grote politieke veranderingen. Orbáns lange regering is voorbij. De mars voelt dit jaar anders.
De politie heeft het evenement goedgekeurd. Organisatoren verwachten vrede. Petra Buzás organiseert mee. Ze zegt dat LGBTQ+ gemeenschappen altijd weerstanden. Deze mars bewijst die kracht.
Maar niet iedereen voelt zich veilig. Buzás zegt veel LGBTQ+ mensen zijn bang. Zestien jaar rechts populisme hebben diepe sporen nagelaten. Orbáns regering verspreidde jarenlang stigma. Dat verdwijnt niet snel.
Onder Orbáns regering werden veel anti-LGBTQ+ wetten aangenomen. Een wet verbood LGBTQ+ inhoud voor kinderen. Een ander maakte adoptie moeilijker. Dit maakte het dagelijks leven moeilijker.
Pridemarsen werden protestacties. Vorig jaar was de grootste ooit. Mensen kwamen ondanks risico's. Ze wilden tonen dat ze bestaan. Ze wilden zichtbaar zijn.
Dit jaar is de mars nog steeds protest. Maar het voelt ook als viering. De gemeenschap viert overleven. Ze vieren mogelijke veranderingen. Sommige activisten hopen op betere bescherming.
Organisatoren zeggen: voorzichtigheid blijft belangrijk. Politieke verandering is een begin. Wetten veranderen langzaam. Maatschappelijke attitudes nog veel langzamer. Veel LGBTQ+ Hongaren ondervinden discriminatie.
Buzás gelooft Pride is essentieel nu. Het spreekt elke LGBTQ+ Hongaar toe. De boodschap is simpel: je bent niet alleen. De gemeenschap bestaat. En gaat nergens heen.
Boedapest Pride blijft symbool van verzet, hoop en gemeenschap.
